Ainutlaatuinen, vuorovaikutteinen ratkaisu varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen
Funtronic interaktiivinen lattia on innostava ja yhteisöllinen ratkaisu, jossa on sisäänrakennettu tietokone, projektori ja liikkeentunnistin. Lattialle heijastettu kuva luo virtuaalisen “taikamaton”, jossa varhaiskasvatuksen oppijat ja koululaiset kokevat suuren seikkailun peleillä ja liikunnallisilla aktiviteeteilla yhdistäen ne kognitiivisen kasvatuksen osa-alueisiin. Opi ja leiki vuorovaikutteisella tavalla, kehitä lasten liikunnallisuutta, muistamista ja oppimista, silmä-käsi- koordinaatiota, havaintokykyä ja reagointikykyä.
Funtronic interaktiivinen lattia sisältää laajan valikoiman valmiita, erilaisia pelillisiä aktiviteetteja ja toimii kaikissa tiloissa, sekä kovalla että pehmeällä pinnalla. Oppilaat ohjaavat pelinkulkua liikuttamalla kättä tai jalkaa. Näytetyn kuvan koko riippuu laitteen peittoalueen pituudesta lattialla, ja on tyypillisesti suorakulmion muotoinen ja 2 x 3 metrin mittainen.
Future Classroom Labit tyytyväisiä käyttäjiä
Funtronic on käytössä FCLab.fi:n yksiköissä kuten Tampereella, Joensuussa ja Oulussa.
Tampereella Funtronicia ovat käyttäneet H-siiven yläkäytävällä 3.-6.-luokkien oppilaat.
Oulussa Funtronic on käytössä erityisluokassa, katso video alempaa.
Joensuussa Funtronic on sijoiteltu yhteisölliseen oppimaisemaan. Katso video alta.
Iloa, pelejä, ryhmäytymistä ja oppituntiaktiviteetteja
Varhaiskasvatuksessa lapset ja kasvattajat hihkuvat ilosta Funtronicia käytettäessä! Innostavat pelit tukevat yhteisöllisyyttä ja auttavat moninaisten taitojen opettelussa. Liikunnallisuus, tiedollisuus ja yhteistyötaidot – kaikki osa-alueet vahvistuvat samalla kertaa. Luova tuottaminen sopii ihan pienillekin lapsille, esimerkiksi lapset voivat maalata omalla kädellä tai tuottaa kuvioita heijastettuun pintaan. Peli ”Pianon koskettimet” on helppo tapa tuottaa äänimaailmaa liikkumalla koskettimien päällä. Funtronissa on paljon valmiita pelipohjia, joissa yhteinen ongelmanratkaisu tulee luontevasti arkeen pelien kautta, kun esimerkiksi myyrä pitää saatella yhdessä kotikoloon liikkumalla yhdessä heijastetun pelipohjan päällä.
Oppilaat ovat tykänneet Funtronicin mahdollisuuksista ja sitä onkin käytetty monipuolisesti sekä liikunnallisina välipaloina että oppituntien pelillistämisessä. Opettajan näkökulmasta laitteen tuoma liikunnallisuus sekä ryhmäyttävä vaikutus on ollut positiivista.
Funtronic on ollut käytössä mm.:
- välituntiaktiviteeteissa, jolloin oppilaat ovat voineet itsenäisesti valita pelejä ja pelata yhdessä
- oppitunneilla esimerkiksi matikassa murtoluku- ja desimaalilukumuunnoksia keilaamalla
- osana kielten opiskelua valmiiden pelien kautta
- pelillisten koordinaatiokyvyn harjoittelua
- yhteisöllisessä ongelmanratkaisussa
- luovassa ja taiteellisessa käytössä (esim. maalaus, musiikin tuottaminen)
Käyttäjien kokemuksia:
“Me olemme käyttäneet Funtronicia paljon opetuksen toiminnallisuuteen ja motivointiin.
Toiminnallisuudellahan on suuri merkitys tarkkaavaisuuspulmaisten lasten oppimisessa. Sillä tavalla saadaan pidettyä tarkkaavaisuutta yllä. “
”Funtronic motivoi ja on todella helppokäyttöinen”
Erityisluokan opettaja Henna Karsikas, Oulun normaalikoulu
Oppilaiden kommentteja:
”Hauskaa!”
”Kiva, kun voi itse valita pelejä ja pelata yhdessä.”
”Parhaita pelejä on futis, keilaus ja tennis.”
”Oispa kotonakin tällainen niin vois pelata kaverien kans.”
Funtronic – Innosta oppimaan, tuo arkeen innostavaa liikunnallisuutta ja tue ryhmäytymistä – edullisesti!
Sinäkin varmaan innostuit! Kysy demoa: info@eduideas.fi